Nee, maar:

Een nieuwe DNA techniek helpt om verkrachters op te sporen

Het gaat vooral om daders die zijn gesteriliseerd. Hun zaadlozing bevat geen spermacellen, waardoor tot nu toe geen DNA-profiel van hen kon worden opgesteld. Wel zitten er in het geëjaculeerde vocht vaak enkele huid- of afweercellen. Maar dat zijn er zo weinig, te midden van zoveel vrouwelijke cellen, dat deskundigen daar niet mee uit de voeten konden.

Forensisch experts uit het Britse Birmingham hebben nu een methode ontwikkeld om die verdwaalde mannelijke cellen toch in handen te krijgen. Ze maken daarbij gebruik van het feit dat mannelijke cellen, in tegenstelling tot vrouwelijke, een zogeheten Y-chromosoom bevatten. Dat is een groot, kenmerkend stuk DNA.

De onderzoekers namen een uitstrijkje uit de vagina van een verkrachte vrouw. Daar voegden ze een fluorescerende kleurstof aan toe die specifiek het mannelijke chromosoom groen kleurde. Onder de microscoop visten ze vervolgens de groene cellen uit het preparaat, waarna het een koud kunstje was om het DNA-profiel van de dader te bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yesss ! Al is de ... nog zo snel, de DNA techniek achterhaalt hem wel.

Andere antwoorden (3)

de sperma van een gesterriliseerde verkrachter bevat geen spermacellen dus is de kans op dna heel klein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, elke lichaamsstof/cel bevat DNA, maar het zal niet tot enig resultaat in nageslacht leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand,die gesteriliseerd is,scheidt geen sperma meer uit,maar wel het z.g. voorvocht en dat bevat ook desoxyribonuceïnezuur.